Download

Font
Halvårsrapport 2022

HAMAR MEDIA

Font

Konsernet har gjennom 2020 og 2021 jobbet med flere større tiltak innen forretningsutvikling og ulike omstillingsprosesser.

Disse begynner nå å materialisere seg i resultater
- «nye Hamar Media» begynner å ta form.

Vår misjon fungerer som en rettesnor i vårt daglige arbeid:

Resultatfokus


- vi skal drive

lønnsomt og

skape vekst.

Konkurransekraft


- vi skal levere

kvalitet og være en

attraktiv samar-

beidspartner

Bygge


- vi skal bygge

regionen

Vår ambisjon

er satt:

Magne

Nordgård

Adm. dir. Hamar Media

Vi skal være den foretrukne nyhetsformidleren i vårt nedslagsfelt, nummer én i våre markeder og en inspirerende forretningspartner som bidrar til vekst og utvikling.

Vår ambisjon

er satt:

Magne

Nordgård

Adm. dir. Hamar Media

Vi skal være den foretrukne nyhetsformidleren i vårt nedslagsfelt, nummer én i våre markeder og en inspirerende forretningspartner som bidrar til vekst og utvikling.

Innlandets

ledende media- og

kommunikasjonshus

Nøkkeltall:

Total omsetning

MNOK:

330



Daglige lesere:

62,000



Bedriftskunder:

4,049



Antall ansatte

293



Antall abonnenter:

24,735



Kommunikasjon

 MNOK:

160

Media

 MNOK:

148



Annet

 MNOK:

22



World, White, Black, Map, Organism, Mammal, Font, Red

Virksomheten vår er lokalisert i ulike avdelinger sentralt på østlandet.

Font
Font

Utvikling Hamar AS

Font

Trykk Biri

Mediahuset Hamar AS

Font
Font
Font
Rectangle, Cross

Kommunikasjon og rådgivning

Ansatte: 78 Omsetning: 161,3 mill.


Material property, Font, Rectangle
Material property, Rectangle, Font
Material property, Azure, Font

Nyhetsformidling/ avistitler

Ansatte: 31 Omsetning: 125,9 mill.

Material property, Font
Rectangle, Font

Avisdrift/ distribusjon

Ansatte: 81 Omsetning: 48,8 mill.


Den nye konsernstrukturen har et tydeligere fokus på kunde og marked, og en rendyrking av hvert forretningsområde. De ulike merkevarene blir løftet frem, samtidig som vi har vekstambisjoner innen alle forretningsområdene.

Den nye konsernstrukturen har et tydeligere fokus på kunde og marked, og en rendyrking av hvert forretningsområde. De ulike merkevarene blir løftet frem, samtidig som vi har vekstambisjoner innen alle forretningsområdene.

Vi skal tette det digitale etterslepet og etablere oss i front
Vi har inngått et spennende samarbeid med Amedia på redaksjonell plattform. Dette vil gi redaksjonene våre et løft. Inkludert i dette inngår en ny annonseplattform som vil gi kundene våre tilgang på et nytt varelager for annonsering.

Amedia-avtalen gir oss en ny abonnementsplattform som vil styrke verdiforslaget overfor leserne våre fordi det gir oss tilgang på mye bedre data og mulighet til å tilby leseren interessante løsninger som gir tilgang til en veldig god abonnementspakke. Datafangsten vil også kunne brukes til å skreddersy enda bedre annonsepakker til våre kunder, der vi nå kan segmenterte på de ulike målgruppene og treffe bedre på målrettet budskap. Vi kan da treffe med riktig budskap, til riktig mottaker og til riktig tid.

Effektene av Amedia-avtalen skal vi begynne å hente ut allerede i 2022, og vi er i gang med det praktiske arbeidet før sommeren.

Vi skal sammen med Amedia i tillegg etablere «Amedia utvikling Hamar» i løpet av 2022. Dette vil bli en felles utviklingsavdeling, og satsningen skal bidra til å etablere våre aviser helt i front på det digitale.
Vi skal flytte verdiskapningen nærmere kunde og marked
Vi har fått på plass ny konsernstruktur med tre dedikerte forretningsområder/satsningsområder.

Vi skal i større grad rendyrke hvert forretningsområde og ha et tydeligere eksternt fokus – forretningsområdene eksisterer på grunn av at de leverer bærekraftig ekstern forretning .

Konsernet får en mer tilbaketrukket rolle, og merkevarene skal i større grad løftes frem og dyrkes.
Vi rigger teknologi og data for å kunne eksperimentere og jobbe mer dedikert med innovasjon og utvikling.

Med Amedia-avtalen frigjør vi kapasitet i organisasjonen til å kunne jobbe dedikert med kunder og tettere på kundemøtet, i tillegg til at vi får et datagrunnlag som gjør oss i stand til å jobbe læringsbasert både med redaksjonell utvikling og annonsesalg.
Vi skal søke vekst og styrke konsernets bærekraft og balanse
Vi har avviklet vårt engasjement i virksomheter som ikke bidro til lønnsomhet og vekst og i stedet fått en fornyet satsning på kommunikasjon og rådgivning. I 2021 kjøpte vi Flisa Trykkeri, Spire Kommunikasjon og Anti Hamar. I tillegg etablerte vi Fortell Innholdsbyrå. Disse er nå samlet under paraplyen AspireGruppen. Dette gir oss en unik posisjon i Innlandet og et veldig godt utgangspunkt for å ta nummer 1 posisjonen innen kommunikasjon og rådgivning regionalt.

Vi er i også gang med et konsept som foreløpig har arbeidsnavn «G64». Dette er et initiativ som har til hensikt å styrke eksisterende forretning med tilgang på ny kompetanse, teknologi og ideer, samt å utforske og bygge opp ny forretning for konsernet.

Vi har også satt i gang en prosess for å revidere konsernets merkestrategi. Her skal vi også se på navnet til konsernet – er det riktig å fortsette å hete Hamar Media gitt den tiden vi står i og den utviklingen vi ser for oss for konsernet framover.
Vi skal skape spennende arbeidsplasser med utviklingsmuligheter
Skal vi ta nummer 1 posisjoner i våre markeder, må vi også legge til rette for at de ansatte skal kunne bli de beste innenfor sine fagområder. Derfor skal vi satse videre på kompetanseutvikling og fornyelse av arbeidsmetodikk.

Vi gjennomførte Great Place to Work undersøkelsen både i fjor og i år. Der var det svært gledelig å se at vi ble sertifisert.

Samtidig igangsetter vi arbeidet med både kompetansekartlegging og kompetansekrav for fremtiden. Vi skal lage kompetanseutviklingsplaner tilpasset det vi vet kommer til å møte oss av kompetansekrav framover.

I tillegg har vi fattet en beslutning for hvordan kvartalet her i Hamar skal se ut. Vi har, sammen med Utstillingsplassen, gjennomført en arkitektkonkurranse for en total restrukturering av hele kvartalet i Hamar sentrum. Ambisjonen vår er å skape noe helt nytt med tanke på fysiske løsninger for arbeid og samarbeid. Dette bygget kommer til å bli unikt, og vi tror det vil bidra til at vi også kan tiltrekke oss interessante leietakere som vil bidra til å skape et levende og offensivt kvartal.

Vi har fire felles løftområder på tvers av alle forretnings-områdene:

Vi har fire felles løftområder på tvers av alle forretnings-områdene:

Vi skal tette det digitale etterslepet og etablere oss i front

Vi skal flytte verdiskapningen nærmere kunde og marked

Vi skal søke vekst og styrke konsernets bærekraft og balanse

Vi skal skape spennende arbeidsplasser med utviklingsmuligheter

Redaktørstyrte

medier

– et viktig

demokratisk bidrag

"Vi skal stimulere debatten og sikre ytringsfriheten"

KATRINE STRØM

Sjefredaktør Hamar Arbeiderblad

Redaktørstyrte

medier

– et viktig

demokratisk bidrag

"Vi skal stimulere debatten og sikre ytringsfriheten"

KATRINE STRØM

Sjefredaktør Hamar Arbeiderblad

Font
Font
Font

Vårt unike samfunns-oppdrag:

- Beskrive virkeligheten
og speile det samfunnet
vi er en del av

- Gi grunnlag for at folk kan ta veloverveide valg

- Kommentere og analysere utviklingen i samfunnet

- Overvåke og granske de
som har makt

Brown, Grey

18. oktober blir en viktig milepæl i samarbeidet med Amedia

Da tar HA, Stangeavisa og Lokalavisa Trysil – Engerdal
i bruk Amedias teknologiske plattform for fullt.

Vi vil da gå live med nyhetsapp og nytt utseende på hver av nettavisene, og alle våre abonnenter får aID-innlogging som også gjør andre Amedia-aviser lettere tilgjengelig for dem.

Allerede nå har vi fordeler av samarbeidet ved at HA er med i DirekteSport-samarbeidet, og at vi får tilgang på nyheter og innhold fra Amedias aviser.

På papir kommer våre tre aviser i ny drakt fra 19. og 20. oktober.

Overgangen i oktober vil også føre til at noen roller i konsernet endrer seg, når vi tar
i bruk tjenester som kundeservice og annonseproduksjon fra Amedia.

Våre aviser har hatt en positiv opplagsutvikling
3 målinger på rad:

nye digitale abonnenter

0

Opplagsutvikling papir for alle titler:

Opplagsutvikling digital for alle titler:

Aspire-Gruppen

- Et 360° økosystem innen kommunikasjons- og rådgivningstjenester

Material property, Black, Font
Font
Black, Font

INGRID LØKEN THORSRUD

Direktør AspireGruppen

AspireGruppen

- Et 360° økosystem innen kommunikasjons- og rådgivningstjenester

Material property, Black, Font
Font
Black, Font

INGRID

LØKEN

THORSRUD

Direktør AspireGruppen

AspireGruppen skal være nummer én i våre markeder:


Et kraftsenter innen kommunikasjon og en attraktiv innovasjonspartner og rådgiver.

"Vi har et brennende
engasjement for regionen og
ønsker å utvikle Innlandet som et attraktivt arbeidssted og ledende miljø innen kommunkasjon og digitalisering. Vi satser offensivt for å ta en posisjon som Innlandets beste kommunikasjonsnettverk."

Magne Nordgård
Adm. dir.

Smile, Furniture, Table, Eyewear, Standing, Chair
Automotive design, Personal computer, Glasses, Table, Furniture, Laptop, Desk, Interaction

Resultat

første halvår Hamar Media

Omsetning  totalt

1. halvår mnok

Omsetningen for første halvår 2022 var budsjettert til 148,9 millioner, men ble på hele 176,3 millioner.

Resultat før skatt første halvår 2022 var budsjettert til 1,3 millioner men endte på hele 24,4 millioner.

Resultat før skatt

1. halvår mnok

Omsetning hittil:

176,3



Budsjett

148,9



Resultat hittil:

24,4



Budsjett

1,3



Omsetning

mnok

Prognose for omsetning 2022:
330 mnok totalt: 148 mnok media - 160 mnok kommunikasjon - 22 mnok annet

Resultat

mnok

Prognose for resultatet 2022:
Resultat: 34 mnok før skatt  /  Kontantbeholdning: 110 mnok  /  Utbytte: 10 mnok

2020

-32

Teknologi

og data

Hele konsernet, og i særdeleshet avistitlene, er i ferd med å realisere et vesentlig digitalt løft.

HÅVARD RØSTE

Direktør teknologi og data

Teknologi

og data

Hele konsernet, og i særdeleshet avistitlene, er i ferd med å realisere et vesentlig digitalt løft.

HÅVARD RØSTE

Direktør teknologi og data

Vårt digitale løft er en målrettet satsning på fremtiden gjennom teknologi, data, innovasjon og forretningsutvikling. Det er landet spennende samarbeidsavtaler, blant annet med Amedia, som gir helt nye muligheter, og frigir kapasitet til å jobbe nærmere leseropplevelsen, kundemøtet og markedet.

Perioden fremover vil handle om å fortsette å forberede seg på fremtiden, utnytte det momentet konsernet nå har, og legge grobunn for videre utvikling, vekst og styrking av konkurransekraft.

Vi skal jobbe hardt for også i fremtiden å være den foretrukne nyhetsformidleren i vårt nedslagsfelt, og en inspirerende forretningspartner som leverer kommunikasjon med effekt.

Hamar Media skal være et stimulerende, utviklende og interessant sted å jobbe, da vil også resultatene komme.

Hvis vi skal ta nummer 1-posisjoner i våre markeder, må vi også legge til rette for at de ansatte skal kunne bli de beste innenfor sine fagområder. Derfor skal vi satse videre på kompetanseutvikling og fornyelse av arbeidsmetodikk. Vi er tilhengere av og tror på effekten av hverdagslæring. Skal vi få til det må vi finne måter å jobbe på der samarbeid og det å lære av eller hente inspirasjon fra hverandre er sentralt.


Målingen i fjor var en første måling og en god indikator på hvordan vi ligger an. Undersøkelsen i år skal gi oss en tilbakemelding til forbedringsområder og styrker vi kan jobbe videre med. Dette er temaer alle avdelinger skal jobbe videre med.

A Great Place To Work

Font

I den store sammenhengen er ikke Hamar Media en stor virksomhet – men likefullt er vi motivert til å gjøre det vi kan for å være en del av et ansvarlig og innovativt fellesskap.


 Vi gjør allerede mye, men tar nå steget videre, blant annet med å forplikte oss til FNs bærekraftmål og UN Global Compacts prinsipper for bærekraftig business.


Våre bærekraftmål skal representere både hva vi kan gjøre for menneske og samfunn og hvordan vi kan utvikle og forsterke vår forretning. Alle selskapene i Hamar Media skal integrere bærekraft i sine strategier; bærekraftsatsingen skal være en driver for posisjonering, tjeneste- og produktutvikling, medarbeiderutvikling – og vår samfunnsverdi



Hamar Media skal gi sitt bidrag til å løse samfunnets felles utfordringer

Azure, Rectangle, Font

For Hamar Media har sponsing av ulike aktører innen idrett og kultur alltid vært et viktig markedstiltak for å gjøre merkevaren vår kjent for et større publikum og potensielle kunder. Nå har vi tatt et steg for å løfte sponsorarbeid opp på et høyere strategisk nivå, vi kaller det partnerskap.


Dette vil si at vi i større grad spiller på hverandres nettverk og kompetanse, og jobber tettere sammen enn tidligere for gjensidig utvikling og merkevarebygging.


Av idrettsklubber vi nå er i partnerskap med kan vi nevne Storhamar Hockey, HamKam og nå sist Elverum Håndball, hvor vi har utvidet Flisa Trykkeri sitt gode samarbeid med klubben.


Vårt samfunnsansvar

Hamar Media skal være en synlig og aktiv aktør som bidrar til at Innlandet er en attraktiv region å bo, jobbe og leve i, og som en del av dette samfunnsansvaret er det viktig for oss å gi noe tilbake til små og store lag og foreninger innen idrett og kultur.


Derfor jobber vi i tillegg til partneravtaler fortsatt med samarbeidsavtaler der vi sponser lokale idrettslag og kulturliv. Dette gir oss synlighet og profilering, samtidig som vi bidrar til regional utvikling.


Vi har i første halvår 2022 skrevet nærmere 50 avtaler innen kultur, bredde- og toppidrett, som gir oss synlighet på arenaer og spillerdrakter






Fra sponsorarbeid til strategisk samarbeid og partnerskap

Smile, Product, Table
Field house, Smile, Shorts, Product

Avtalen med Elverum håndball skaper nye muligheter for begge parter.

Adm. direktør Magne Nordgård og kommunikasjon- og partneransvarlig Magretha Musland på glattisen med fadderspiller Andreas Øksnes.

Med alle grep som tas i Hamar Media for tiden går vi nå inn i de neste årene med helt andre forutsetninger enn vi hadde for 24-36 måneder siden.


I den forbindelse er det naturlig at vi også tar en kikk på hvordan vi ser ut og hva vi kommuniserer. Er den visuelle identiteten og profilen for konsernet representativ for det vi ønsker å utstråle? Er Hamar
Media rett navn?


Vi har fått tilslutning fra styre om at det er naturlig å kjøre en total revisjon av både merkenavn, merkeplattform og visuell identitet for «nye Hamar Media».


Arbeidet med dette er påbegynt og blir et samarbeid mellom ANTI Hamar og Spire kommunikasjon.




Nytt navn

og profil

Det nye mediakvartalet

Et åpent hus med aktivitet og yrende liv gjennom hele døgnet.

OLA NYBAKK

Direktør Avisdrift, eiendom og bygg

Det nye mediakvartalet

Et åpent hus med aktivitet og yrende liv gjennom hele døgnet.

OLA NYBAKK

Direktør Avisdrift, eiendom og bygg

Huset skal bygges innen

Film studio, Interior design, Green

Kvartalet har fokus på fellesarealer, samspill, møteplasser og bærekraft gjennom bruk av felles ressurser som ulike studier, møterom og teknisk utstyr.


Huset skal dekke behovene for alt fra gründerbedrifter til store nasjonale aktører og det skal være tilgang på fasiliteter og teknologi som forventes av et slikt signalbygg.

Kompetanseutvekslingen og tilgangen på unike ressurser vil gi leietakerne store konkurransefortrinn.

Nye posisjoner og partnerskap skal føre oss videre.

G64 Vekst - et helt nytt tilbud i Innlandet

Hamar Media vil gjennom G64 Vekst tilby kapital, kompetanse og lokaler til bedrifter i oppstartsfasen

Med G64 Vekst ønsker Hamar Media å være med å videreutvikle og styrke regionen. Vi ønsker å stimulere til næringsutvikling, og ønsker en sterk satsning på nyskapning, bærekraft og nye spennende arbeidsplasser i og rundt Hamar.

G64 Vekst skal tilby kapital, kompetanse og lokaler/kontorplasser til nyetableringer og små og mellomstore bedrifter som er klare for å ta det neste steget. Det primære formålet med virksomheten er å investere i teknologi og kompetanse, som i tillegg til å vokse videre og skape arbeidsplasser på egenhånd, kan bidra til å videreutvikle Hamar Medias eksisterende virksomhet. G64 Vekst skal spesielt jobbe mot miljøer som grenser inn mot media og kommunikasjon, men også mot nye forretningsområder som kan bidra til å utvikle konsernet.


Målet er å identifisere og investere i virksomheter som:

1.     Har teknologi eller kompetanse med direkte overføringsverdi til Hamar Medias eksisterende virksomheter

2.     Har tjenester/produkter som kan supplere den eksisterende virksomhetens verdiforslag gjennom samarbeid

3.     Har potensial til å vokse fram som et nytt interessant forretningsområde for konsernet


For å være aktuelle må virksomhetene i tillegg være etablert i Innlandet og ha mål om å utvikle arbeidsplasser lokalt.


Med G64 Vekst ønsker Hamar Media å være med å videreutvikle og styrke regionen. Vi ønsker å stimulere til næringsutvikling, og ønsker en sterk satsning på nyskapning, bærekraft og nye spennende arbeidsplasser i og rundt Hamar.

G64 Vekst skal tilby kapital, kompetanse og lokaler/kontorplasser til nyetableringer og små og mellomstore bedrifter som er klare for å ta det neste steget. Det primære formålet med virksomheten er å investere i teknologi og kompetanse, som i tillegg til å vokse videre og skape arbeidsplasser på egenhånd, kan bidra til å videreutvikle Hamar Medias eksisterende virksomhet. G64 Vekst skal spesielt jobbe mot miljøer som grenser inn mot media og kommunikasjon, men også mot nye forretningsområder som kan bidra til å utvikle konsernet.

Med G64 Vekst ønsker Hamar Media å være med å videreutvikle og styrke regionen. Vi ønsker å stimulere til næringsutvikling, og ønsker en sterk satsning på nyskapning, bærekraft og nye spennende arbeidsplasser i og rundt Hamar.

Målet er å identifisere og investere i virksomheter som:

  1. Har teknologi eller kompetanse med direkte overføringsverdi til Hamar Medias eksisterende virksomheter
  2. Har tjenester/produkter som kan supplere den eksisterende virksomhetens verdiforslag gjennom samarbeid
  3. Har potensial til å vokse fram som et nytt interessant forretningsområde for konsernet

For å være aktuelle må virksomhetene i tillegg være etablert i Innlandet og ha mål om å utvikle arbeidsplasser lokalt.


G64

G64 Invest

G64 Vekstlab

Oppstarts/gründerbedrifter

Vi er på utkikk etter konsepter eller bedrifter i Innlandet som er i oppstartsfasen eller som trenger å oppskalere virksomheten. Dette skal være konsepter som utfordrer dagens logikk eller forretningsmodeller, og forretningsideer som kan skalere på arbeidsplasser i Hamar- regionen.

Vi kan tilby:  

Kapital til oppstart eller oppskalering for disse konseptene.
Dedikert mentor , styreressurser og rabbaterte tjenester fra G64 sitt nettverk


Vi kan tilby:  

Forretningsutvikling, konseptualisering og markedsstrategi

Kommunikasjonstjenester, merkeutvikling, visuell profil og identitet

Erfaringsutveksling og sparring med andre bedrifter i G64s nettverk

Lokaler i Hamars nye mediakvartal, og praktisk hjelp og avlasting

Font

G64 Vekst AS

G64 Tjenesteleveranse

Kompetanseoverføring, samarbeidsavtaler, tjenesteleveranser

G64 Kapitalinnskudd

Oppstartsbedrifter og
bedrifter med vekstbehov

Tjenester og ressurser:

Font
Black, Font
Font
Material property, Black, Font
Font
Font
Font
Font
Black, Font
Font